Orff-Schulwerk'in Temel Görüşleri:
|
||
GUNILD KEETMAN
|
CARL ORFF
|
|
Orff-Schulwerk kavramının anlam ve içeriğini doğru ifade edebilecek bir Türkçe karşılık bulma denemesi:
|
||
Giriş Notu
Aşağıda / ekte okuyacağınız "Orff-Schulwerk'in Türkçe Karşılığı Nedir?" başlıklı makalenin yazarı Katja Ojala Koçak Mozarteum Üniversitesi Orff Enstitüsü mezunudur. 1998 - 2005 yılları arasında Türkiye'de 'Elementer Müzik ve Hareket Eğitimi' konusunda yetişkinler ve çocuklarla birçok çalışma yapmış olan Koçak, Orff Merkezinin ilk müdürüdür. Türkçe bilgisi, konu ile ilgili Türkçe teknik terimleri ve tanımları karşılaştırıp irdeleyecek düzeydedir. Söz konusu yazı Almanca dışındaki dillerde sorun oluşturan 'Schulwerk' tanımının Türkçedeki kullanımını ele almaktadır. Üniversitelerimizde ve diğer eğitim kurumlarında Orff-Schulwerk Elementer Müzik ve Hareket Eğitimi çalışmaları yapan eğitimcilerimizin bu konudaki görüşlerini Orff Merkezi ile paylaşmalarını bekliyoruz.
Fatoş Auernig
Orff Merkezi Müdürü |
||
ORFF-SCHULWERK'in Türkçe Karşılığı Nedir?
Katja Ojala Koçak
(Çeviri: Nazan Laslo)
Terminolojide Karmaşa
Türkiye'de müzik eğitimi alanında Orff-Schulwerk konusundaki çalışmalar on yıllardır sürmesine rağmen, Orff Merkezi kuruluncaya kadar bu konuda bir literatür oluşmamış ve bilimsel metinlerin çevirileri yapılmamıştır. Bazı araştırmacılar ve bu alanda akademik çalışma yapanlar kendi amaçları doğrultusunda konu kapsamındaki bazı metinleri Türkçeye çevirmiş veya bu işi çevirmenlere yaptırmışlardır. Bunun doğal sonucu olarak terminolojide bir karmaşa ortaya çıkmış, ortak kavramları içeren bütünsel bir dil meydana gelmemiştir. Prof. Ali Uçan bu sorunu 2003 yılındaki Uluslararası Orff Sempozyumunun açılış konuşmasında şöyle ele almıştır: ". Buna Orff'un 'Elementer Müzik Eğitimi' adlandırmasına dayanılarak önceleri 'Elementer Müzik Eğitimi' deniliyordu; sonraları onun yanı sıra 'Orff Öğretisiyle Elementer Müzik Eğitimi', 'Orff Anlayışıyla Elementer Müzik Eğitimi' ve 'Orff Anlayışı Çerçevesinde Elementer Müzik Eğitimi' de denilir oldu. Bugün de böyle denilmesi sürdürülmekle birlikte bunların yanı sıra 'Orff Öğretisiyle Temel Müzik Eğitimi' ya da 'Orff Anlayışıyla Temel Müzik Eğitimi' de deniliyor." (Uçan: Türkiye'de Müzik Eğitiminin Gelişimi, Orff Okul Öğretisinin Tanımı - Uygulanımı - Uyarlanımı ve Orff Anlayışıyla Temel Müzik Eğitiminin Genel Durumu; s. 11, 2003). Bu tanımlamalardan hiç birinin, Orff-Schulwerk'te müzikle ayrılmaz bir bütün oluşturan "Hareket", "Dans" veya "Hareket / Dans Eğitimi", "Dil" veya "Dil Eğitimi" kavramlarını içermemesi dikkat çekicidir.
"Schulwerk" Kavramı
"Schulwerk" sözünün içeriğini anlayabilmek için tarihsel, pedagojik gelişimi bilmek gerekir.
"Orff-Schulwerk
tanımlaması ilk kez 1930 yılında Carl Orff ile Schott yayınevinin
(Schott-Verlag) görüşmeleri sırasında ortaya çıkmıştır. Bu tanım Paul
Hindemith'in op. 44 Schulwerk für Instrumentalzusammenspiel ile Elma ve
Erich Doflein'in Geigenschulwerk yapıtlarının başlıklarına dayanır.
Schulwerk belli becerileri öğrenmeye yarayan bir taslak / tasarım
anlamını taşır." (Kugler: Zur Geschichte des Orff-Schulwerks; s. 64, 2003).
Yirminci
yüzyılın başları Almanca konuşulan ülkelerde reformist eğitim
dönemidir. Bu pedagojik reformun kökleri eskilere uzanır: Daha on
dokuzuncu yüzyılın başında Pestalozzi, insanın kendiliğinden yapma
eylemi üstüne yazmıştır. Jungmair (Das Elemantare, s. 15, 1992)
Pestalozzi'den şu alıntıyı yapar: "Elementer eğitim fikri, insan
türünün kalıtımsal özelliklerinin ve gücünün eğitilmesi ve
geliştirilmesinin doğaya uygun olması fikrinden başka bir şey değildir."
Müzik eğitimi alanında Bela Bartok, Zoltan Kodaly ve Emile Jaques
Dalcroze kendi konseptlerini ortaya çıkarmışlardır. Genel pedagoji
sahasında Maria Montessori'nin "birbirinden tümüyle farklı varlıklar olarak çocuklar ve yetişkinler"
hakkındaki görüşleri yaygınlık kazanmıştır. (Jungmair, Das Elementare,
s. 31, 1992). Yaparak öğrenmeyi tanımlayan "Werkschule" kavramı da aynı
sırada ortaya çıkmıştır. Yirminci yüzyılın başlarında Georg
Kerschensteiner "Arbeitsschule" tanımını yerleştirmiştir: Ezberleyerek
öğrenmeye ve kitaba dayalı okulun karşısına çıkan farklı seçenekler bu
başlık altında toplanmıştır: "Kendiliğinden yapma uğraşının ve
eylemin pedagojik ve yöntemsel bir nitelik olarak görülüp dikkate
alınmasıyla pasif öğrenim biçimleri aşılır." (Henrike Beck, Rixta
Schliep: Reformpädagogik, internet, 1996). Eylem ve kendiliğinden, içten
gelen itki ile yapma konusundaki prensipler Orff-Schulwerk'in genel
pedagojik prensipleri içinde yer alır: "Müzik ve dans olgusu insanı
tüm antropolojik boyutlarıyla -devimsel, duygusal, zihinsel ve sosyal
olarak- içine alır. Müzik yapan / dans eden insan üretim, çoğaltım, alma
ve yansıtma gibi çok değişik çalışmalarda kendi yaratıcı kişiliğini ve
birlikte oluşturma becerisini yaşayarak görür." (Jungmair: Elementare Musik- und Bewegungserziehung - Prinzipien und Grundlagen; s. 44, 2003).
"Schulwerk"
sözcüğü belli tarihsel koşullardan gelir. Bu sözcüğün Carl Orff
tarafından seçimi, o dönemdeki (reformist) eğitim politikalarının
yarattığı atmosferin, kendi çevresinin etkilerinin ve müzik eğitimi
konusundaki devrimci düşüncelerinin bir sonucudur. "Pedagoji ile ilgili fikirlerin kaynağı nedir sorusuna,
doğal yeteneği işaret ederek yeterli bir yanıt verilemez. Besteci
olarak ve Günther okulundaki öğretmenlik görevinin yanında Orff,
yirminci yüz yılın ilk yarısındaki reformist eğitim hareketinin
gelişimini izlemiş midir? Birçok kişi ve kuruluş eğitimin derinliği,
şema karşısında kişilik, doğaya, sanata, müzik ve dansa yakınlık
konularıyla ilgilenmiştir. .Zihinsel, ahlaki ve bedensel boyutları
geliştiren sosyal ve ortak çalışmaya yönelik eğitim o dönemde önemli bir
buluş olarak ortaya çıkmıştı." (Regner: Carl Orff und seine
pädagogischen Ideen; s. 68, 2002). Werner Thomas'a göre Orff, sözcük
seçimiyle yüzyılın başındaki ideolojik iklime katılmamıştır: "Orff-Schulwerk'in
etkisinin tarihi aynı zamanda yanlış anlamaların da tarihidir. 20'li ve
30'lu yılların bilincini yansıttığı ve bu yüzden ideolojik olduğu
itirazı yakın olduğu kadar yanlıştır da. Zira bu belirleme eserin/ işin
kendisini değil, yorumunu, müzik eğitiminin kuram ve uygulama olarak onu
hangi koşullarda benimsediğini göstermektedir." (W. Thomas: Musica Poetica, s. 45, 1977).
|
Hayata dair her ne var ise bulacak,hayatın kokusunu doya doya içinize çekeceksiniz.......hayatın kokusu. Hayat ancak geriye doğru baktığında anlaşılabilir,ama hep ileriye doğru yaşanır..SOREN KİERKEGAARD.
16 Aralık 2012 Pazar
Çocuk Gelişiminde ORFF nedir ?
Etiketler:
anasınıfı,
ANNE VE BEBEK,
bebek,
çocuk gelişimi,
okul öncesi,
orff,
orff nedir
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Gerçekten çok faydalı Bilgiler , çok teşekkürler.
YanıtlaSilBen teşekkür ederim ilginiz için...
YanıtlaSil